La proba scrisă din cadrul concursului național de titularizare din învățământul preuniversitar, din cei 23.815 de candidați care s-au prezentat, 36 de profesori au fost eliminați din examen pentru fraudă sau tentativă de fraudă, anunța, săptămâna trecută, Ministerul Educației. Asta se adaugă la faptul că, cu două luni în urmă, la examenul de definitivat, aproape 40% dintre candidați au fost respinși, procent mai mare ca anul trecut. 

 „Vă pot spune că acestea sunt efectul celor 27 de ani de prăbușire a sistemului de învățământ românesc. Aceste generații care au dat acum examen sunt generațiile de după 1989, care au ieșit din facultăți cum iese câinele din apă. Este consecința apariției atâtor facultăți și universități particulare, ivite peste noapte, în toate colțurile țării”, afirma academicianul Răzvan Theodorescu. Părere împărtășită, în mare parte, și de academicianul Eugen Simion: „Aceste procente sunt alarmante și arată, de fapt, starea și nivelul învățământului nostru. (…) Ce e mai grav, e faptul că au desființat învățământul real. La sat nu mai există școli de 300 de elevi”.

Producție de „respinși”, lipsă de profesioniști

Dar, slaba pregătire a profesorilor, se vede la fel de bine și în performanțele elevilor lor. 72,9% dintre elevii care au dat Bacalaureatul în sesiunea din iunie au promovat examenul, în ușoară creștere față de cea din sesiunea similară de anul trecut (68,1%). „Picații” nici n-ar fi trebuit să ajungă să dea acest examen, susțin experții, ci trebuiau orientați din timp spre învățământul profesional, de unde ieșeau cu o meserie. Într-o postare pe contul său de Facebook, fostul ministru Daniel Funeriu,inițiatorul Legii educației din 2011, face o analiză la rece a situației.

„Să fie clar odată pentru toata lumea: Ecaterina Andronescu a desființat învățământul profesional în 2009 și eu l-am reînființat în 2012 prin Ordinul
3168/2012. (…) Dimensiunea dezastrului este oglinidită în următoarele date: de la 60.000 de elevi la profesional în 2008-2009, la zero în epoca Andronescu și la 30.000 acum”.
Și acesta, în condițiile în care tot mai ulți angajatori se plâng că în România este sărăcie lucie la capitolul muncitori calificați.

„La noi, din păcate, lipsește această consiliere a copiilor chiar de la vârste fragede. (…) lipsește această interacțiune între sistemul educațional și economia reală. Iar economia reală, săraca, are propriile nevoi de specializări care nu există”, explica Mihai Daraban, președintele CCIR, într-un interviu acordat luna trecută EVZ. Funeriu consideră că post-2011 numărul celor cu șanse este relativ constant (știind că nu se mai „fură”, mulți copii se pun cu burta pe carte din timp), pe când numărul celor înscriși a scăzut dramatic,  in trei motive: introducerea din 2012 a învățământului profesional (…), mulți copii sunt descurajați să se înscrie la bacalaureat (uneori prin corigențe) astfel, mecanic, procentele cresc, scăderea cohortei (cei născuțicu 18 ani în urmă)”. 

Anul 2009, an de referință

rootstireaActualitate/EsentialEducaţie
La proba scrisă din cadrul concursului național de titularizare din învățământul preuniversitar, din cei 23.815 de candidați care s-au prezentat, 36 de profesori au fost eliminați din examen pentru fraudă sau tentativă de fraudă, anunța, săptămâna trecută, Ministerul Educației. Asta se adaugă la faptul că, cu două luni în...

Preluat de la EVZ