​Scandalul plajelor de la Mamaia și Eforie. Momeala unei afaceri de un miliard de euro îi face pe salariații statului să-și piardă mințile. Expertul Dănuț Ungureanu, care a avizat mărirea costurilor pentru niște plaje prost reabilitate, vrea să fie șef peste instituția care îi contestă expertiza.

Scandalul surpării plajelor din Mamaia și Eforie Nord, devoalat de EVZ în primăvara acestui an, continuă. Acum este vorba de intenția unui inginer, care a aprobat costuri suplimentare pentru lucrările nu foarte trainice, chiar prea vremelnice, să devină director general al Administrației Bazinale de Apă (ABA) Dobrogea Litoral. Culmea, instituția se află într-un litigiu cu unul dintre constructorii plajelor extinse, ca urmare a documentelor semnate chiar de acest inginer. Dacă va câștiga concursul, acesta se va afla în situația, paradoxală și conflictuală, de a-și contesta propriile acte. Sau de a le îngropa cu totul. 

De ce s-au surpat plajele iarna trecută

Plajele extinse cu bani grei – mai exact 170 de milioane de euro – au fost „mușcate” de valuri în iarna trecută. La Mamaia și Eforie Nord, s-au creat diferențe de nivel între plajă și linia mării chiar și de 170 de centimetri. Desigur, între timp, plajele au fost nivelate. Dar cauzele care au generat surpările rămân acolo, ascunse în valurile mării. Filmările subacvatice vizionate în cadrul documentării din primăvară atestau că digurile construite pe fundul mării să atenueze puterea valurilor, nu ating, aproape deloc, standardele de calitate. Cu toate acestea, inginerul proiectului, firma Romair Consulting SRL, „milițianul” care trebuia să asigure că lucrurile merg conform planului, a consemnat că lucrările sunt de maximă calitate.

FOTO: Peste 170 de milioane de euro s-au investit în niște plaje pe care, cel mai probabil, va trebui să le reparăm în fi ecare primăvară

Romair a favorizat constructorii

Am arătat că există indicii temeinice că inginerul proiectului a favorizat constructorii, respectiv consorțiile conduse de Van Oord Dredging and Marine Contractors BV Olanda – care a realizat lucrările din Constanța și Eforie Nord și Porr Bau GMBh Austria – care a realizat lucrările din Mamaia. La cererea acestora, Romair Consulting a avizat schimbarea unor soluții tehnice, dificile, dar care asigurau o calitate superioară, cu unele mai facile, dar mai scumpe. Tot în baza unor documente avizate de inginer, în 16 decembrie 2015, cu doar două săptămâni înainte de finalizarea lucrărilor, constructorul olandez a primit lucrări suplimentare de înnisipare de 55,2 milioane de lei – adică aproximativ 12,2 milioane de euro – iar constructorul austriac, de 4,49 milioane de lei – adică aproximativ un milion de euro. Peste valoarea finală a contractelor, cu tot cu actele adiționale din 16 decembrie 2015, constructorii au mai revendicat și costuri suplimentare. Inginerul de proiect, firma Romair Consulting, le-a aprobat în parte. 

Milioane de euro suplimentare aprobate cu discernământ

Din considerente de coerență, ne referim acum doar la firma Porr Bau GMBh, constructorul lotului Mamaia Sud. Aceasta a transmis beneficiarului și inginerului o revendicare de costuri suplimentare în valoare de 13,2 milioane de lei fără TVA. Pe 16 decembrie 2015, Romair Consulting a emis un document care atesta că antreprenorul lucrării este îndreptățit să primească, în plus față de valoarea finală a contractului, încă 279.246 lei, cu titlul de costuri suplimentare pentru menținerea organizării de șantier. Apoi, pe 24 mai 2016, Romair a întocmit al doilea document, în care atesta că Porr Bau este îndreptățită să mai primească o corecție de 3,17 milioane de lei fără TVA, reprezentând costuri suplimentare la studii, autorizații, asigurări și funcționarea organizării de șantier. 

FOTO: Așa arăta plaja din Eforie în februarie. România e singura țară din lume cu faleze de nisip!

Verificatorul l-a acoperit pe diriginte. Era aceeași persoană

Cele două documente au fost semnate de patru reprezentanți ai firmei Romair, printre care și inginerul Dănuț Ungureanu, coordonatorul echipei de supervizare. De asemenea, documentele poartă semnătura antreprenorului Porr Bau, însă reprezentanții beneficiarului, Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral, au refuzat să semneze pentru confirmarea modificării de preț. La momentul de față, între părți se derulează un litigiu în privința celor două acte semnate, printre alții, și de inginerul Dănuț Ungureanu. Acesta din urmă, pe lângă calitatea de coordonator al echipei de supervizare, a fost și diriginte de șantier exact pentru lotul Mamaia Sud, acolo unde s-au revendicat costuri suplimentare față de valoarea finală a contractului. Firesc, acesta trebuia să-l tragă de mânecă pe constructor să nu depășească prevederile aprobate. Neglijența dirigintelui de șantier a fost acoperită de coordonatorul echipei de verificare. Nici nu se putea altfel, de vreme ce vorbim de același actor, care juca ambele roluri.

http://stiri-zilnic.ro/wp-content/uploads/2017/08/plaja.jpghttp://stiri-zilnic.ro/wp-content/uploads/2017/08/plaja-300x300.jpgrootstireaActualitate/EsentialEVZ Special
​Scandalul plajelor de la Mamaia și Eforie. Momeala unei afaceri de un miliard de euro îi face pe salariații statului să-și piardă mințile. Expertul Dănuț Ungureanu, care a avizat mărirea costurilor pentru niște plaje prost reabilitate, vrea să fie șef peste instituția care îi contestă expertiza. Scandalul surpării plajelor din...

Preluat de la EVZ