În dimineaţa zilei de 28 decembrie 1989 bateria antiaeriană de la unitatea militară de lângă Boteni a deschis focul împotriva avionului care tocmai decolase de pe Aeroportul Otopeni. La bord se aflau pilotul comandant Ioan Chifor, pilotul instructor Mihai Moldoveanu, co-pilotul Valter Jurcovan, mecanicul de bord Gelu Cristea, însoţitorii de bord Elena Marchidan şi Petre Bănică, precum şi ziaristul Ian Parry. Proiectilul a trecut prin fuselajul avionului, a blocat comanda profundorului în poziţia picaj, iar cei aflaţi la bord au încercat în zadar să redreseze aparatul de zbor. 


Inginerul pilot Simion Dascălu, cel care a preluat primul ancheta, chiar din ziua în care s-a petrecut incidentul, a relatat pentru EVZ că zborul fusese planificat în urma anunţului autorităţilor de la Belgrad care puneau la dispoziţia României ajutoare medicale. Jurnalistul Ian Parry a urcat la bord în ultimul moment.

Simion Dascălu – a cărui instructor de zbor a fost Mihai Moldoveanu, membru al echipajului – a relatat că pe 28 decembrie 1989 încă funcţiona vechiul sistem de autorizare a zborurilor. La data respectivă, toate zborurile erau interzise, iar unităţile antiaeriene aveau ordin să deschidă focul împotriva aeronavelor aflate în aer, dacă nu erau informate în prealabil cu privire la identitatea acestora.



Zburau cu pistolul în ceafă

„Autorizările, în mod uzual, se luau pe trei direcţii: din partea companiei de zbor, de la controlul de trafic aerian şi de la Protecţia Antiaeriană şi Securitate. Ăştia trebuiau şi ei informaţi. Pe atunci, Securitatea avea un birou special în aeroport, iar în aeronave erau însoţitori de zbor de la Securitate, practic, zburam cu pistolul în ceafă”, a declarat pilotul Simion Dascălu.

Acesta a spus că în cazul aeronavei Antonov 24 Compania Tarom transmisese prin telex ordinul de zbor, însă din motive încă neelucidate, biroul de Protecţie Antiaeriană şi Securitate n-a mai comunicat bateriilor antiaeriene faptul că un zbor umanitar se îndrepta spre Belgrad, iar una dintre ele a deschis focul.

Simion Dascălu a ascultat înregistrările din cabină, care surprind momentul în care aeronava a fost lovită de proectil. „Petre Bănică a fost trimis în spate să vadă ce s-a întâmplat şi a raportat că este o gaură mare în fuselaj. Nu şi-au dat seama că s-a tras în ei şi cred că Moldoveanu a anunţat prin staţie că au probleme tehnice şi că nu poate să redreseze avionul. Nu am ascultat până la sfârşit, pentru că eu cu aceşti oameni am zburat”, a spus pilotul.

Terorişti pentru 48 de ore

rootstireaActualitate/EsentialEVZ Special
În dimineaţa zilei de 28 decembrie 1989 bateria antiaeriană de la unitatea militară de lângă Boteni a deschis focul împotriva avionului care tocmai decolase de pe Aeroportul Otopeni. La bord se aflau pilotul comandant Ioan Chifor, pilotul instructor Mihai Moldoveanu, co-pilotul Valter Jurcovan, mecanicul de bord Gelu Cristea, însoţitorii...

Preluat de la EVZ