Profit de zilele estivale ca să le readuc aminte cititorilor câteva crâmpeie de istorie. Mai ales că zilele acestea câteva sute de mii de români au trecut – în drumul lor spre mare – pe lângă Canalul Dunăre – Marea Neagră.

Ideea primului canal provine dintro „sugestie” sovietică, când la indicaţia expresă a lui Stalin, adresată lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, s-a cerut lichidarea fizică a opoziţiei. „Eu îţi dau utilajele şi tu dintr-o lovitură rezolvi două probleme: scapi de chiaburi şi moşierime şi totodată irigi Dobrogea”, se pare că i-a spus Stalin la Moscova liderului comunist român. Inginerul Paul Sfetcu, şeful de cabinet al lui Dej, îşi amintea că Stalin ar fi întrebat dacă „conducerea României are cunoştinţă despre un proiect englezesc pe la începutul secolului XX pentru construirea unui canal navigabil între Dunăre şi Marea Neagră”.

Istoria nu a consemnat niciodată ce urmărea Stalin cu adevărat. S-a presupus că acesta intenţiona să ceară României, la finalizarea lucrării, controlul gurilor Dunării, cât şi al Deltei, pe motiv că există o ieşire directă la mare, prin Canal.

La şedinţa din 25 mai 1949, Biroul Politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român a aprobat raportul lui Gheorghe Gheorghiu Dej pe baza „Memoriul tehnico-economic” întocmit de o comisie mixtă sovieto-română.

La 18 iulie 1953 (la câteva luni după moartea lui Stalin), lucrările au fost sistate canalul executat pe Valea Caraşu servind pentru irigaţii. Brusc, propaganda comunistă a tăcut, iar asupra Canalului s-a aşternut tăcerea. S-a aşternut o tăcere criminală, numărul deţinuţilor asasinaţi – care depăşeşte câteva zeci de mii – nefiind nici astăzi exact cunoscut. Toată această istorie a primului Canal a produs repulsie societăţii româ- neşti faţă de construcţia ce dăinuie azi, care nu are nici o legătură cu tentativă din acei ani.

După o pauză de 25 de ani, Nicolae Ceauşescu a reluat proiectul care a însumat 8 ani de munca, un efort uriaş la nivel naţional, urmat de o glorificare a Magistralei Albastre, cântata şi răscântată în toate Cântările României.

„Drumul fără pulbere” a înghiţit studiile a peste 1.000 de specialişti din cercetare şi proiectare, peste 33.500 de devize şi detalii de execuţie. S-au dislocat circa 300 milioane metri cubi de Pământ, s-au turnat 3,6 milioane metri cubi beton, s-a realizat un canal navigabil în lungime totală de 64,4 km, având la capete câte două ecluze duble de 310 metri lungime.

rootstireaActualitate/EsentialOpinii EVZ
Profit de zilele estivale ca să le readuc aminte cititorilor câteva crâmpeie de istorie. Mai ales că zilele acestea câteva sute de mii de români au trecut - în drumul lor spre mare - pe lângă Canalul Dunăre - Marea Neagră. Ideea primului canal provine dintro „sugestie” sovietică, când la...

Preluat de la EVZ