Este vorba despre elemente de control politic al unui număr de instituții din conducerea sistemului juridic și electoral polonez. Potrivit criteriilor de la Copenhaga, criterii obligatoriu a fi respectate înainte ca un stat să depună cererea de începere a negocierilor pentru admiterea în UE, sunt câteva elemente de urmărit. Mai întâi, independența și echilibrul puterilor în stat – executive, legislative, juridice – și nu dominația sau supremația unei puteri asupra alteia, deci a Executivului sau Legislativului asupra Justiției, în cazul de față. Apoi Supremația Legii – deci conducerea statului și afacerilor publice nu după bunul plac, ci conform prevederilor legale, Constituției și angajamentelor luate în privința respectării criteriilor, valorilor și principiilor democratice și ale statului de drept.


Firește că criteriile de la Copenhaga – îndeplinite de către Polonia în 1998 și de România în 1999 – sunt mult mai vaste, dar aici rezidă principalele preocupări ale Comisiei Europene relative la legile justiției adoptate în varianta Partidului Lege și Ordine, la guvernare în Polonia. Problemele vin din controlul politic mai mare al Guvernului asupra Curții Supreme din Polonia și a organismelor cheie ale justiției din Polonia. Măsurile prevăzute afectează desemnările în funcții, termenele exercitării mandatului în funcție și alte aspecte în ceea ce privește Curtea Supremă de Justiție și Consiliul Național al Judecătorilor, fapt criticat deopotrivă de către UE și de opoziție. Motivația majorității din Polonia este că sistemul judiciar este nereformat din vremea comunismului și ar mai conține relicve din sistemul anterior.


ACUM poți vota pentru TOPURILE EvZ. POLITICIENII și EVENIMENTELE anului 2017

Președintele Senatului, Stanislaw Karczewski, susține că legislația era necesară pentru a face sistemul juridic mai funcțional. Bogdan Klich deputat al Platformei Civice, partidul de opoziție, susține că partidul de la Guvernare dorește să controleze prin oameni plasați în prim plan organismele supreme ale Justiției poloneze. În aceeași zi, la câteva ore diferență, Seimul, camera inferioară a Parlamentului polonez, a trecut și el o lege foarte criticată privind noile reguli pentru alegerile locale, care subminează independența organismelor electorale și alegerile corecte. Astfel, atât opoziția, cât și șeful Comisiei Electorale de Stat, Wojciech Hermelinski, au criticat legea și au anunțat că se vor întâlni cu Președintele pentru a protesta în fața conținutului legii care schimbă judecătorii din comisie pe oameni numiți politic.

Astfel, în noua lege, 7 din 9 membri nu vor mai fi aleși de judecători, dintre judecători, ci Ministrul de Interne va numi supervizorii alegerilor. De asemenea, legea modifică regulile validității voturilor și permite votanților să-și corecteze alegerile pe loc, dacă au greșit în primă fază, și și-au dat seama. Însă o fac pe același bulletin, nu schimbând buletinul de vot, deci menținând ștersătura sau corectura care altfel înseamnă semn și reprezintă un vot anulat, în condiții normale. Acest lucru permite, potrivit criticilor interni dar și organismelor internaționale de supervizare a alegerilor democratice, manipularea votanților și, deci, a rezultatelor votului.


rootstireaActualitate/EsentialOpinii EVZ
Este vorba despre elemente de control politic al unui număr de instituții din conducerea sistemului juridic și electoral polonez. Potrivit criteriilor de la Copenhaga, criterii obligatoriu a fi respectate înainte ca un stat să depună cererea de începere a negocierilor pentru admiterea în UE, sunt câteva elemente de urmărit....

Preluat de la EVZ